Pudełko Refleksji

Opis
Pudełko refleksji zawiera 28 technik pozyskiwania refleksji uczniowskiej.
Pudełko można stosować w różny sposób:
- Nauczyciel losuje jeden z kartoników i poleca wszystkim uczniom wykonać polecenie na nim zwarte. Pudełko przypomina różne warianty technik i umożliwia różnorodność stosowanych na lekcji technik.
- Nauczyciel poleca każdemu z uczniów wylosować jeden kartonik i wykonać polecenie na nim zawarte. Dzięki temu uczniowie uczą się różnych sposobów na refleksję. Nauczyciel może zmniejszyć liczbę kartoników, jeśli uzna, że któraś z technik nie jest w danym momencie dla uczenia się uczniów korzystna, a w ich miejsce może powielić te, które uzna za przydatne.
Propozycje w pudełku są opracowane w wersji dla uczniów.
Stosowanie i rozwijanie refleksji uczniów ma dwa cele.
Po pierwsze – pomaga uczniom się uczyć. Powoduje, że uczniowie głębiej zastanawiają się nad poznawanym tematem, a nie tylko przyswajają przekazywaną wiedzę. Uruchamiają myślenie i łączą znane już informacje z nowymi. Dzięki samodzielnej refleksji wiedza uczniów staje się „wewnętrzna” i trwalsza.
Druga korzyść jest niemniej ważna. Dotyczy nauczania. Nauczyciel mający wgląd w refleksje uczniów może dowiedzieć się, czy uczniowie osiągnęli cele, czy i jakim stopniu zrozumieli poznawany temat. Taka informacja jest niezbędna w planowaniu przez nauczyciela następnych lekcji. Nauczyciel wie, czy może przejść do kolejnego tematu, a zarazem może lepiej dobrać metody dydaktyczne, by były jak najkorzystniejsze dla uczniów.
Wskazówki do pracy z refleksją uczniowską:
- Warto, żeby refleksja ucznia została zanotowana w jego OK zeszycie po to, by mógł do niej wracać i śledzić swoje uczenie się i swój rozwój.
- Warto refleksje uczniów omówić z całą klasą, by uczniowie zwrócili uwagę na przemyślenia innych. Można to zrobić w atrakcyjny sposób, na przykład tworząc kategorie do podanych przez uczniów refleksji i wspólnie umieszczając poszczególne refleksje w odpowiednich kategoriach. Można też polecić uczniom szukanie w ich refleksjach podobieństw i różnic. Dzięki temu uczniowie mają okazję powtórnie przemyśleć to, czego się nauczyli.
Zapraszamy do artykułu o 9 technikach zapewniania oceny kształtującej >>>